Ontwikkelingen en trends in de retailbranche

De gedachte zou kunnen zijn dat het niet zo’n vaart zal lopen. Dat lijkt echter geen realistisch standpunt. Winkelcentra kennen leegstand, verszaken hebben last van supermarkten, supermarkten, elektronica- en mode zaken van het internet. In de eerste helft van 2014 bestelden bijna 12 miljoen Nederlanders, 53 miljoen goederen en diensten via het internet. Goed voor 6,6 miljard omzet. Een groei van 6% in één jaar tijd. Nu al goed voor 18% van het totaal aantal bestedingen.

League2SmallSmall
Seats2Meet – Tokio

De vervolg stap is volgens Vincent, Community Catalyst bij Seats2meet & Serendipity Machine, dat de consument goederen zelf kan gaan of laten produceren. UPS opent binnenkort 100 3D-printservices in de VS. Onderdelen, schaalmodellen, prototypes worden geproduceerd terwijl u wacht, geen transport, geen logistiek. Een boekenwinkel op het Amsterdamse Spui levert al enkele jaren zelf geprinte boeken, het aanbod is nu oneindig.

Een opkomende trend is daarbij de deeleconomie. De vraag is niet langer, “ik wil een boormachine”, maar “ik wil een gat in de muur”. Bijna iedereen heeft een heggenschaar, trap en een verlengsnoer in de schuur liggen, wachtend op die ene dag in het jaar. In de deeleconomie is één boor per straat eigenlijk wel voldoende, als je maar weet bij welke buurman deze te leen is, daarvoor is bijvoorbeeld Peerby. Dezelfde beweging zien we met huizen, AirBNB, en auto’s, zoals Greenwheels, Snappcar en Uber. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat voor iedere gedeelde auto 30 auto’s minder verkocht worden.

>> Kom naar het SchaffelaarPodium op 2 oktober